E-mail configuratie voor Thunderbird

Storing tomaatnet

06/10/2017: Er was gisteravond een grote storing in Tomaatnet, mogelijk veroorzaakt door een cyberaanval. Hierdoor was verzenden en ontvangen een tijd lang traag of onmogelijk. De dienst komt geleidelijk weer terug op, en verzenden en ontvangen is weer  mogelijk. Mogelijk is er nog enigzins vertraging. De gegevens uw de mail zijn altijd veilig gebleven.

Op deze pagina lees je hoe je een nieuwe e-mailaccount aanmaakt in Thunderbird, hoe je je e-mail vervolgens binnenhaalt en hoe je wijzigingen kunt maken in je e-mailaccount.

Aanmaken nieuwe e-mailaccount

1. Start de Accountwizard:
Om een nieuwe e-mailaccount aan te maken dien je de Accountwizard op te starten, hiertoe doe je het volgende:
  • Start Thunderbird op.
  • Klik op het menu Extra (in de horizontale navigatiebalk bovenaan de window) en kies voor de optie Accountinstellingen.
  • Klik in de window Accountinstellingen linksonder op Account toevoegen en selecteer daarna in de Acountwizard window de bovenste optie E-mailaccount.
  • Klik op Volgende.
2. Vul je naam en e-mailadres in:
  • In het eerste invulvenster vul je je eigen naam in. Deze naam wordt als afzender getoond bij je uitgaande e-mail.
  • In het tweede invulvenster vul je je Tomaatnet e-mailadres in.
  • In het derde veld vul je je wachtwoord in
  • Klik op Volgende. Vanaf hier kunt u de automatisch gevonden instellingen accepteren, of volg de volgende stappen:
3. Kies je servertype en vul servernaam in:
  • Kies POP als inkomende mailserver.
  • Vul als inkomende servernaam in: pop3.tomaatnet.nl
  • Klik op Volgende.
4. Vul je gebruikers- en accountnaam in:
  • Vul bij de inkomende (en uitgaande) gebruikersnaam in: gebruikersnaam@tomaatnet.nl
  • Geef een naam aan je nieuw aangemaakte account zodat je weet om welke mail het gaat, bijvoorbeeld "Tomaatnet mail", maar je kan natuurlijk ook je e-mailadres als naam laten staan.
  • Klik op Volgende.
5. Controleer je gegevens:
  • Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen, kun je je gegevens nog eens controleren.
  • Klik op Voltooien als alles juist is ingevuld.
6. SMTP server instellen:
  • In de Accountinstellingen (klik daarvoor op menu Extra - optie Accountinstellingen) selecteer je de Uitgaande server SMTP, links onder je e-mailaccount.
  • Klik rechts op Toevoegen.
  • Als je internetverbinding hebt via kabel of ADSL, vul dan de SMTP-server in van je kabel- of ADSL- provider. Als je inbelt via Tomaatnet, vul bij Servernaam het volgende in: smtp.tomaatnet.nl.
  • Vul bij 'Gebruikersnaam' je gebruikersnaam@tomaatnet.nl in.
  • Klik op OK.
  • Vergeet niet nu de SMTP server als standaard in te stellen door smtp.tomaatnet.nl te selecteren in de lijst met SMTP servers en te klikken op de knop Standaard.
7. Wachtwoord instellen:
Op het moment dat je voor het eerst Thunderbird weer opstart (of voor het eerst je nieuwe berichten wilt bekijken), zal Thunderbird vragen om een wachtwoord.
  • Vul je wachtwoord in.
  • Je kunt ervoor kiezen dat Thunderbird dit wachtwoord onthoudt zodat deze er de volgende keer niet meer naar vraagt. Je dient dan het vakje aan te vinken.

E-mail binnenhalen

Wanneer je bovenstaande stappen (in ieder geval 1-5) hebt doorlopen is je nieuwe account klaar voor gebruik. Om hiermee je e-mail binnen te halen doe je het volgende:
  • Klik op het menu E-mail ophalen (links bovenaan).
  • Selecteer Tomaatnet mail (of andere naam die je er aan hebt gegeven).
  • Wanneer je nog geen e-mailwachtwoord hebt ingevoerd, of deze niet hebt laten onthouden, zal Thunderbird er hier nog eens om vragen.

Wijzigingen in e-mailaccount aanbrengen

Om een account te wijzigen die je al eerder aangemaakt hbet, volg je de volgende stappen:
  • Klik in de horizontale menubalk op het menu Extra en vervolgens op de optie Account instellingen.
  • In de window Account instellingen kan je de account selecteren die je wilt wijzigen.